Äntligen kommer Kamigawa!

Nu har  Kamigawa- setet spoilats och det finns mycket spännande för alla enchantress och artefakt- spelare. Denna vecka kikar jag på de kort jag tror kan ha en chans i 60- korts format som (Modern & Pioneer) och nästa vecka fokuserar vi på Commander.

Ett ett set fullt av kort med potential så är det mycket svårt att plocka ut några få, men några av de kort jag personligen fastnat kan du läsa om nedan.

 

Vitt

Michiko’s Reign of Truth

Tillsammans med Memnite, Ornithopter och många andra av korten i Hammertime- leken kan det här kortet hitta ett hem. Jag tror inte på att det ska rätt in i Hammertime, men ett liknande skal kan utnyttja alla delarna av kortet på ett effektivt sätt. Det här är en All that Glitters- effekt och den kanske tillochmed kan vara en uppgradering från Cranial Plating. Tyvärr kan inte Stoneforge Mystic leta fram den ur leken och det är ett klart minus. Paras med fördel ihop med Lurrus (såklart).


Lion Sash

Ett kort som däremot kan hämtas av Stoneforge Mystic är Lion Sash, som är en creature så länge den inte rekonfigureras att istället vara en equipment. Är den en equipment så överlever den sweepers och kan växa genom att äta kort från motståndarens gravhög. En vit Scavenging Ooze som kan vara lurig för motståndaren att döda är spännande. Återigen uppsida att den kostar två mana och med fördel paras ihop med Lurrus (såklart).


The Restoration of Eiganjo

Sagor är spännande, men utöver Urza’s Saga så har sagor svårt att slå sig in i Modern. Här kanske det finns en möjlighet. Det handlar om hur väl vi kan utnyttja kapitel 2, som är sagans mest spännande kapitel. Billiga permanenter som vi enkelt kan få ner i kyrkogården tidigt (Seal of Fire m.fl), eller få tillbaka en viktig pusselbit som hamnat i graven tidigare i matchen. Att kostnaden är att discarda ett kort blir mindre kännbar när vi har möjlighet att discarda landet vi letade upp turen före.



Blå

Reality Heist

Hittar vi tillräckligt många sätt att få ut många artifakter i spel så kan detta vara ett väldigt starkt kort. Blood- tokens, Clue- tokens och Food- tokens kanske är en väg att gå, framförallt i Pioneer. I modern konkurrerar Reality Heist med Thoughtcast i Affinity, som är enklare att spela ut men Reality Heist är en Instant och ger spelaren stora valmöjligheter och det kan ibland fälla avgörandet - lex Treasure Cruise vs Dig Through Time?

Multicolor

Hidetsugu Consumes All

Här har jag valt ut ännu en Saga (jag har en förkärlek för Sagor), men fördelen att man får den kraftfullaste effekten direkt. I Modern löser kortet en uppsjö med bekymmer mot Lurrus- lekar. Ragavan, Dragons Rage Chaneler, Esper Sentinel, Colossus Hammer, Amulet of Vigor, Sigarda’s Aid, Chalice of the Void, alla möjliga tokens (jag tittar på er Rhinos och Constructs). Efter den första effekten så exilas korten ur alla graveyards och förstör ännu mer för Lurrus (bra!). Den 3/3:a med text man får på baksidan är såklart bonus. Är du själv trött på att spela Lurrus i Modern så kan detta vara ett bra sideboard- alternativ till Engineered Explosives

Land

Boseiju, Who Endures + Legendary Land- cykeln

Ett av de bästa länderna jag sett på väldigt lång tid. Spelar du grönt i leken bör ett sånt här land få plats. En jämförelse med alla dubbelsidiga land/spells från Zendikar Rising är hyfsat rättvis då det kan agera spell eller land. Men fördelarna med detta land är flera. Du betalar inga liv för att det ska komma in upptappat och om du väljer att använda Channel så kan inte motståndaren kontra det med en counterspell då du inte castar en spell när du använder Channel. Vad är det då som hindrar dig att spela 4? Att sitta med tre sådana här på din starthand är en katastrof då endast ett får finnas i spel på din sida åt gången. Paras gärna ihop med Wrenn & Six, Crucible of Worlds och Life from the Loam.


De övriga länderna i cykeln är också intressanta, men det blir lite tjatigt att ta upp alla här.


Secluded Courtyard

Unclaimed Territory 2.0. Humans får äntligen byta ut Ancient Ziggurat och alla andra tribal- lekar får ett till land som gör manan enklare.


Nya, snygga Basics!

OMG!

 

"March"- cykeln

Varje färg har fått ett "March of.."- kort. Det korten har gemensamt är att man kan fuska på manakostnaden genom att discarda (till exil) ett kort i samma färg. Att få rabatt på manakostnaden brukar leda till starka kort. I Modern blir det här ett komplement till Prismatic Ending och Solitude, med fördelen att den kan exila en Urza's Saga innan landet hinner skapa tokens (eller ens tappa för mana i första kapitlet - kom ihåg att förstöra Sagan när den första Lore- countern ligger på stacken bara). Stone Rain för en mana är riktigt bra... Att det är en Instant har fördelar mot Prismatic Ending, men jag skulle tro att man vill spela båda korten i framförallt vit-X kontroll. Det här kortet konkurrerar snarare med Solitude då fler än fyra kort som kräver att du exilar kort från handen är svårt att klara av.

 

Som du nog räknat ut så ser jag verkligen fram emot att se de vita korten i spel och det verkar som om vitt fortsatt får en power- boost!

Jag hoppas att du ser fram emot Pre- releasen i helgen och att du bara öppnar bomber i rätt färger - ha de bäst!

 

/Torsken