Commanderfokus: Midnight Hunt
Veckans djupdykning kommer återigen handla om Commander, denna gång närmare bestämt vad det senaste setet, Midnight Hunt, bidrar med för spännande kort till Commander- formatet. Vi kommer att plocka några av våra favoritkort från Setet och fokusera på hur vi vill använda korten i Commander.
(Korten vi valt kommer från grund-setet och vi har inte valt bland de kort som släpptes i de färdigbyggda lekarna eller de kort som endast släpptes via Set- boosters.)
Adeline, Resplendent Cathar
I en vit token- lek så skapar Adeline tre tokens så fort du anfaller (behöver inte vara med Adeline). Låt oss säga att det är tur tre och du har en liten 2/2:a i spel och spelar ut Adeline. Du anfaller med 2/2:an och får tre 1/1:or gratis som anfaller samma spelare. Adeline växer till en 5/4:a och möjligtvis fyra creatures kvar på brädet efter runda 3. Det är mycket för investerad mana.
Vanquish the Horde
Det här kortet rekommenderar jag inte att spela i samma lek som Adeline. Det här är en klassisk board-wipe som dödar alla creatures i spel. Den kostar 8-mana, men egentligen inte, då den blir en billigare för varje creature i spel. Att spela denna för fyra eller fem mana är okej, men i drömscenariot kostar den bara två och då bör du ha råd att spela ut något även efteråt och det är oftast kraftfullt. I vanliga fall så spelar man en board- wipe för att man måste och sedan passar man turen till nästa spelare. Det innebär att du ligger efter på brädet när turen äntligen kommer tillbaka till dig. Här har du chansen att stoppa motståndarna och samtidigt hålla jämna steg.
Lier, Disciple of the Drowned
En blå legendarisk creature som säger att spells inte kan kontras? Ska det vara bra? Känns helt bakvänt egentligen. Om du vill spela blå, men utan särskilt mycket Counterspells så kommer Lier att ge dig gott om kort att spela. För den som sett Lier användas på Arena, vet att man helt plötsligt har ofantligt mycket kort att använda sig av. Det är en Kess, Dissident Mage på steroider. Att användas som Commander kanske är svårt, men i en blå/röd spells- lek så får du tillbaka alla spells du spelat under tidigare rundor så att du kan begrava motståndarna i en virvelvind av spells.
Poppet Stitcher // Poppet Factory
Ännu en token- skapare för din röd/blå spells- lek. Denna skapar 2/2 Decay- Zombier och tillsammans med andra ”Young Pyromancer- effekter” så skapar man ett brett slagfält med små tokens, flippa sedan Poppet Stitcher till Poppet Factory och alla dina små 1/1:or och 2/2:or är plötsligt 3/3:or som svingar in för stora mängder skada.
Eaten Alive
Swords to Plowshares utan att motståndaren får liv och kan döda planeswalkers? Det skulle vara den starkaste removal- spell som någonsin gjorts. Den här är inte långt ifrån faktiskt. Det är en sorcery - det är klart ett minus och du måste offra en egen creature för att få den billigt. Men alla som spelat Midnight Hunt- draft vet att det inte är svårt att ha en token eller någon creature som inte längre är relevant senare i spelet som man kan offra för att bli av med något stort hot - för alltid. Just ja, det är en common också.
Morbid Opportunist
En svart uncommon som har dominerat i limited under de senaste veckorna. De här effekterna är alltid välkomna i svarta lekar och det finns en hel del billiga creatures som låter dig dra kort när dina egna varelser dör, Morbid Opportunist bryr sig inte om vems creatures som dör och det är välkommet. Du kan tyvärr inte dra mer än ett kort/tur och det stoppar från att “gå infinite” - tyvärr.
Augur of Autumn
Min personliga favorit, en blandning av Courser of Kruphix och Vizier of the Menagerie - vad mer kan man önska? Augur hjälper dig att inte missa ditt land för turen samtidigt som den hjälper dig att istället dra spells till handen. När du väl når Coven så blir den riktigt stark om du har lite flyt med toppen av din lek. Den här kommer jag ha svårt att inte lägga in i mina gröna lekar.
Siphon Insight
Två mana, för en instant som låter dig använda kort från motståndarens library - vad gillar man inte med det? Vi skrev om detta kortet även inför setets release och vi gillar det ännu mer nu. Sitter din motståndare med en Sensei’s Divining Top eller på andra sätt flyttar om sina översta kort så blir det ännu roligare.
Just ja, man får göra det en gång till också...
The Celestus
En mana-sten för tre mana har vi sett förut och spelar allt som oftast (Commander Sphere, Darksteel Ingot, Skyclave Relic med flera) men denna låter dig dra kort och göra dig av med överflödiga kort på handen om du inte har något annat att göra med din mana. Att dag blir till natt eller vice versa också är text som man får se som bonus om du råkar möta en lek som bryr sig om det. Bryr du dig om dag och natt så är den effekten mycket stark.
Moonsilver Key
Tycker du om att ha en Sol Ring i spel? Ja, den här letar upp den ur leken så att du kan spela ut den någorlunda tidigt i matchen. Eller hitta din Ashnod’s Altar/Phyrexian Altar för att hitta din sista pusselbit i din combo. Eller sent i matchen kanske du vill hämta di n Chromatic Orrery eller… Ja, vi förstår att det här kan vara nyckeln till segern.
/Elderdragontorsken