Innistrad: Crimson Vow – Spoilers!
Igår startade spoilersäsongen från Innistrad: Crimson Vow och i veckans inlägg så tänkte vi visa upp några av korten och drömma lite om kortens potential.
Slowlands
För att börja med det viktigaste – länder. Nu får vi tillgång till resten av länderna i ”slowlands” cykeln. Så nu finns alla 10 länder och det utgör grunden för vad man kan bygga för lekar i Standard och låt oss vara ärliga de ”Snarls” som kom i Strixhaven är ganska dåliga...
Även i Commander är Slowlands riktigt bra! De kommer sällan att komma in tappade och ett otappat dubbelland är bara att stoppa in i alla lekar som spelar de här färgerna. Min egen bedömning är att detta är ett bättre land än de så kallade ”fastlands” som funnits sedan tidigare (i Commander). Min logik lyder så här: Du behåller aldrig en hand med bara ett land och sällan en hand med bara två länder – i så fall spelar du bara detta land tur 1, om du inte har en Sol Ring eller liknande och då spelar du landet tur två istället. Tur tre och framåt är det bara att tuta och köra.
För Pioneer beror det på lek och det är inte säkert att du vill ha alla fyra länder ändå, men ett eller två exemplar i lekar som vill spela längre matcher verkar okej. För äldre format än så kommer länderna att vara för långsamma då tur 1 och två ibland avgör hela matchen och att inte kunna använda sitt land direkt kan leda till förlust direkt.
Thalia, Guardian of Thraben
En av de bästa vita creatures som någonsin gjorts. Har varit grundbulten i många lekar genom åren och det blir spännande att se om hon har någon påverkan på Standard (jag är lite tveksam). För Pioneer- spelare så kan det bli ett viktigt kort att få in i formatet. Att alla non- creature spells kostar 1 mana mer, kanske inte låter så mycket men det är oerhört svårt att spela mot och som kontrollspelare innebär det att alla dina spells kommer ut en tur senare i början av spelet. Din kontring kostar fyra istället för tre och din Wrath of God kostar fem istället för fyra. Den extra tid som en aggresiv creature- lek får kan ofta vara skillnaden mellan vinst och förlust.
Men jag måste stanna upp vid bilden på kortet. Nog för att Innistrad inte längre får sol, men ser inte Thalia lite misstänkt blek ut..?
Sorin, the Mirthless
Till att börja med behövde jag googla ”Mirthless”. Humorlös betydde det tydligen.
Nu till kortet.
+1, så får du dra ett kort (ja, det är oftast värt att betala liv för ett kort).
-2, du får tillbaka liv du betalat för att dra kort
Så här har Plainswalkers sett ut under lång tid och beroende på Meta i Standard är de bra ibland och mindre bra ibland. Sorin kostar fyra mana och det kanske räcker för att göra honom spelbar. Utanför Standard har jag inga förväntningar att kortet ska ha någon inverkan. Lite rolig kuriosa är att konstnären (Ayami Kojima) till detta kort arbetat med Castlevania- spelen under många år, så om du tycker dig känna igenom Sorin från något annat så har du antagligen svaret där.
Olivia, Crimson Bride
Olivia är setet huvudrollsinnehavare och fokus. Olivia ska gifta sig med Sorins farfar Edgar(!) och slår på stort! Olivias kort är också intressant: sex mana för en 3/4 med flying och haste (dyrt), men låter dig reanimera en creature från graven som anfaller direkt. Men det finns en risk med kortet i den sista meningen: It gains ”When you don’t control a legendary Vampire, exile this creature.” Med andra ord är det inte utan risk. Lyckas din motståndare döda Olivia så försvinner inte bara Olivia utan också de creatures hon har släpat upp ur graven. Du behöver vara säker på att Olivia överlever minst en attack för att vilja spela ut henne, samt att du behöver ha något riktigt saftigt att plocka upp ur graven som är värt att bara få in en attack. Det är lite för mycket som behöver gå rätt för att jag ska bli lockad av detta kort, men det är inte svårt att drömma om att plocka upp något riktigt larvigt (och dyrt) gratis ur graven som mer eller mindre ger dig segern mer eller mindre omedelbart (Emrakul, Ulamog osv).
Sigarda’s Summons
För alla som spelar Vit- grön Counters i Commander får här stor hjälp i att vinna matcherna när alla deras creatures helt plötsligt flyger och generellt också blir något starkare. Det här är en finisher för Counters- lekar i stil med Craterhof Behemoth (inte riktigt så stark, jag vet). Det här är det sista kortet du spelar ut precis innan du anfaller en eller två spelare för dödlig skada.
Spoilers har bara börjat och vill du själv följa de spoiler som släpps de närmaste dagarna så rekommenderas scryfall.com.
Efter en rekordkort (?) tid mellan set så trodde jag det skulle bli svårare att tagga till för nya kort – men det var det ju inte! Ha de så roligt med alla spoilers så kommer vi tillbaka nästa vecka för att plocka ut våra favoriten bland de kort som släppts till dess.
Ha det fantastiskt!
/Bröllopstorsken