Kortet i fokus: Fetchländerna

Denna vecka ska jag snöa in på länder, närmare bestämt fetchländerna. Det finns 10 olika fetchländer och de gör alla samma sak - de hämtar länder ur leken. Vad trist tänker du kanske? Ja, länder är nog inte de roligaste korten att skaffa till sin lek - men de är nästan alltid de viktigaste och det är därför det är viktigt att förstå hur kraftfulla länder kan vara för vissa lekar.

I alla lekar som spelar fler än två färger i Commander så är fetchländer ett fantastiskt sätt att se till att man har större chans att hitta alla sina nödvändiga färger i tid. Spelar du Modern, Legacy eller Vintage så vet du att fetchländer är en av de viktigaste korten att ha tillgång till.


Varför är länderna så bra?


Hämtar den färg du behöver
Vi tar landet “Polluted Delta” som exempel, du kan inte tappa det för mana, men du kan betala 1 liv och offra det för att leta upp ett Island- eller Swamp- card, ur leken. Att det står Island eller Swamp- card är viktigt, det gör att du kan hämta dubbelländer som har landtypen Island eller Swamp. Det är inte bara basic- länder som har det, utan även vissa dubbelländer (och trippelländer). Med en Polluted Delta kan du hämta en Watery Grave (Island och Swamp), en Blood Crypt (Swamp) eller en Raugrin Triome (Plains, Island, Mountain). Så länge det står landtypen Island eller Swamp på kortet du vill leta upp så kan du hitta det.

 

Detta innebär i förlängningen att om du spelar en svart och grön lek, så kan du spela en Polluted Delta i din lek för att kunna hämta Overgrown Tomb, Woodland Chasm eller varför inte din Bayou?


Att landet hämtar den färg du behöver är också en stor fördel när du bygger din lek, speciellt när du ska bestämma vilka länder och hur många länder du behöver i varje färg. I en vanlig 60-korts lek så brukar det behövas 20-24 länder. Om du vill vara någorlunda säker på att ha grön mana tur 1 för att spela ut en Llanowar Elves så behöver du ha ungefär 14 länder (helst fler) som ger dig grön mana i leken. Spelar du fler färger än grön så behöver du länder till den färgen också, då är vi redan uppe i 28 länder om du bara använder Basic länder. Detta löser man vanligtvis med dubbel- länder som kan producera båda typerna av mana, exempelvis Necroblossom Snarl. Fyra Snarls i leken räknas som 4 Forest och 4 Swamp, då är vi nere på 10 Basic-länder av varje färg och 4 Necroblossom Snarl.


Fetchländerna har samma effekt och blir ännu mer kraftfulla i lekar som spelar tre eller fler färger då de kan räknas som alla tre färger.


I formatet Modern är det inte ovanligt att nästan hälften av länderna i leken är fetchländer, då de också har bonuseffekten att minska antalet länder i leken när du väl letat upp ett land. Och alla som spelat Magic vet att dra för många länder kan vara hemskt frustrerande och leda till många onödiga förluster, detta minskar risken för det (iallafall några få procent).


I Commander har fetchländerna fördelen att räknas som färglösa då de inte själva skapar mana. Det gör att en Polluted Delta kan spelas i lekar fast leken inte innehåller antingen svart eller blå. Att ha fem olika fetchländer i leken innebär i praktiken att du har sex exemplar av din Raugrin Triome exempelvis, som är ett av de bästa länderna som finns i en Jeskai- lek (vit-blå-röd).


Så för att sammanfatta, att starta spelet med ett fetchland tur 1, kan mer eller mindre garantera att du har tillgång till de färger du behöver för att spela ut dina spells.


Andra bonusar med Fetchländer

Blandar leken

Att offra ett fetchland och leta i leken kanske inte låter som någon större fördel, men det finns små fördelar man kan dra av att blanda leken. Ett klassiskt exempel är att du spelar en Brainstorm för att hoppas att hitta ett till land i leken, du drar dina tre kort och ser ändå inget land…Då har du fastnat på länder samt vet att de två nästa korten du drar inte heller är länder, då offrar du ditt fetchland och blandar om leken för att ha en ny chans på att hitta ett land (eller om du bara inte tycker om korten på toppen av leken).


Landfall triggers

Spelar du en lek med landfall eller bara en Avenger of Zendikar så vill du gärna spela ut länder. Ett fetchland gör att dina landfall- tiggers händer två gånger.


När länder i graveyard ger bonus eller fördelar

Har du en Ramunap Excavator (exempelvis) i spel som låter dig spela länder från graveyard så garanterar ett fetchland att du kan spela ett land varje tur, så länge din Excavator överlever. Detta tillsammans med effekter som låter dig spela flera länder varje tur kan ge dig stora mängder mana väldigt snabbt.

 

Nackdelar med fetchländerna då?

De kostar ju liv. Ja, de gör det. Men i format där du startar på 20 liv så kostar 1 liv mycket mindre än att inte kunna spela ut sina creatures eller removal- spells snabbt. 

Den största nackdelen för spelet är att mycket tid går åt till att leta i leken och blanda. Matcherna blir att innehålla mindre speltid och mer “död-tid” då du bara sitter och väntar på att motståndaren ska blanda klart.


Jag hoppas att detta ger lite förståelse till varför fetchländerna är så eftertraktade och viktiga för många Magic- format. Har du andra fördelar, eller nackdelar med fetchländerna så kommentera gärna nedan för att hjälpa alla bli bättre Magic- spelare. 



/Fetchtorsken